Kyrkan har gjort ett val!

Idag är en historisk dag för många! Kyrkan har röstat för att låta homosexuella ingå i äktenskap vilket du kan läsa här. Jag har delade åsikter om vad jag ska tycka. Jag läste en kommentar på nätet där någon skrev: Bra att tvinga kyrkan att viga homosexuella ska vi tvinga muslimer och judar också? Det gav mig en tankeställare och jag tycker självklart att om den svenska kyrkan ska vara öppen för alla så ska även andra samfund i Sverige ha den inställningen. Å andra sidan så representerar den svenska kyrkan det svenska folket och alla som bor i Sverige och kan därför inte utesluta en grupp.
Hur som helst så är det självklart ett positivt steg framåt i riktningen mot ett öppnare samhälle. Man kan på många hemsidor läsa: Äntligen har kärleken segrat! Vilket jag kan tycka är aningen överdrivet. Kyrkan har för mig inget med kärlek att göra och det är inte kyrkan som styr över kärleken. Det kan i och för sig bero på att jag redan gått ur kyrkan.
Många människor säger också att: hur kan man som homosexuell vilja gifta sig i kyrkan när bibeln säger att det är en synd och fel. Dessa människor borde läsa mer om sin religion. I samma bok där det står att man ej ska vara man och man så står det att man får sälja sin dotter som slav, att man ska stena de människor som inte kommer på mässan eller att närsynta människor inte får vistas vid altaret. Följer vi dessa regler idag? Varöfr skull vi då slita ut ett bibelstycke och använda det som moralpinne?
Bra beslut, bättre sent än aldrig säger jag!

Kommentarer
Postat av: emma
2009-10-22 @ 19:45:16
Postat av: syster
2009-10-23 @ 09:03:07
URL: http://tilliew.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0